|   | 
      Małgorzata 
        Marcinkowska 
      Janowskie 
        seminarium warsztatowe, 
        poświęcone twórczości Adama Stanisława Naruszewicza 
       
        ------Piękne, tchnące spokojem i sielskością 
        Nadbużańskie Podlasie w dniach 19-23 maja 2014 roku ożyło wspomnieniem 
        wielkiego poety polskiego oświecenia - Adama Stanisława Naruszewicza. 
        Ostatnie lata życia (1790-1796) pisarz spędził w Janowie Podlaskim. Mieszkał 
        w pałacu biskupów łuckich, przechadzał się po parku wokół rezydencji, 
        tam rozmyślał i tworzył. Jego szczątki spoczywają w krypcie tamtejszej 
        Rzymskokatolickiej Parafii pw. Trójcy Świętej. Głębokie uzasadnienie miało 
        zatem zorganizowanie w Gminie Janów Podlaski drugiego już seminarium warsztatowego 
        - tym razem Nad tekstami Naruszewicza - w ramach zespołowego 
        projektu badawczego Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki: Czytanie 
        poetów polskiego oświecenia. Krasicki - Naruszewicz - Trembecki - Karpiński, 
        realizowanego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach pod kierunkiem Bożeny 
        Mazurkowej. Na miejsce obrad wybrany został zaciszny, urokliwy i sprzyjający 
        owocnym dyskusjom "Dworek Łukowiska", usytuowany na terenie 
        Parku Krajobrazowego "Podlaski Przełom Bugu".  
        ------W pięciodniowym spotkaniu "Zespołu 
        Naruszewicza", kierowanego przez Barbarę Wolską i Teresę Kostkiewiczową, 
        wzięło udział ponad trzydziestu badaczy z kilkunastu krajowych ośrodków 
        naukowych, którzy przedstawiali monograficzne opracowanie wybranych przez 
        siebie utworów pińskiego twórcy. Na potrzeby obrad wydana została bardzo 
        starannie przygotowana okolicznościowa edycja omawianych tekstów*, 
        a debatom towarzyszyła reprodukcja portretu Adama Stanisława Naruszewicza, 
        pędzla Mateusza Tokarskiego (1791). Janowskie seminarium warsztatowe Nad 
        tekstami Naruszewicza uczestnicy zadedykowali Barbarze Wolskiej, wybitnej 
        badaczce twórczości królewskiego poety i znakomitemu edytorowi jego dzieł. 
        ------Spotkanie wielopokoleniowego zespołu 
        badaczy w "Dworku Łukowiska" wzbudziło zainteresowanie władz 
        Gminy Janów Podlaski, a także tamtejszych placówek oświatowych oraz organizacji 
        krzewiących wiedzę o życiu i twórczości Naruszewicza. Przedstawicie tych 
        instytucji wzięli udział w inauguracji obrad, wyrażając uczestnikom seminarium 
        wdzięczność za pamięć o poecie i miejscowości, z którą był związany. Jak 
        podkreśliła Teresa Kostkiewiczowa, twórczość Naruszewicza jest złożona 
        i nie ogranicza się wyłącznie do moralistyki, dydaktyzmu czy perswazji, 
        jego utwory powinny być odczytywane w sposób głęboki, co pozwoli odsłonić 
        wielowarstwowość jego tekstów. Nawiązując do tej opinii, trzeba podkreślić, 
        że niewątpliwym walorem prezentowanych omówień wybranych dzieł Naruszewicza 
        były wszechstronne, wieloaspektowe analizy łączące różne metodologie i 
        interpretacje. Referenci zwracali uwagę na warstwę językową utworów, niejednokrotnie 
        odwoływali się także do biografii pisarza, środowiska czytelniczego, a 
        także do konkretnej tradycji literackiej. Nie zabrakło przy tym pytań, 
        wątpliwości, niedopowiedzeń czy polemik. Aktualność, świeżość i potrzeba 
        przedstawianej problematyki wyrażała się między innymi poprzez ożywione 
        dyskusje, kontynuowane także poza salą obrad. 
        ------Referenci podjęli problem ambiwalencji 
        znaczeniowej, a także roli ironii w dyskursie poetyckim (Antonii Czyż, 
        Tomasz Pokrzwniak). Omówione zostały zagadnienia związane z zaświadczonym 
        w tekstach sto-sunkiem Naruszewicza do Stanisława Augusta, a także do 
        tradycji sarmackiej i republikańskiej (Roman Doktór, Jacek Wójcicki, Szymon 
        Piotr Dąbrowski, Magdalena Ślusarska). Zwrócono uwagę na jakość i znaczenie 
        panegiryzmu w wierszach tego autora (Krystyna Maksimowicz), akcentując 
        ważne rozróżnienie między pochwałą i komplementem a panegirykiem (Magdalena 
        Patro). W twórczości królewskiego poety dostrzeżono ważne motywy zakorzenione 
        w polskiej i europejskiej tradycji (bliższej i dalszej). Istotną kwestią 
        rozważana przez uczestników janowskiego seminarium warsztatowego kazała 
        się również rola metapoetyckiej refleksji Naruszewicza, próba określenia 
        jego świadomości twórczej, stosunku do różnych warstw organizacji językowej 
        utworu (Teresa Kostkiewiczowa, Barbara Wolska, Agata Roćko, Anna Petlak), 
        a także rola organizacji warstwy dźwiękowej wiersza, twórczości sensualnej, 
        synestezji wiersza (Aleksandra Norkowska) i stosunku poety do sztuki (Wojciech 
        Kaliszewski). 
        ------Z jednej strony przybliżono umiejętności 
        Naruszewicza związane z zakorzenieniem świata poetyckiego w realiach topograficznych, 
        pogodowych czy środowiskowych (Tomasz Chachulski, Małgorzata Pawlata), 
        a z drugiej strony jego skłonność do uogólnień oraz snucia refleksji uniwersalnych, 
        między innymi na temat małżeństwa (Agata Demkowicz), erotyzmu (Danuta 
        Kowalewska), przyjaźni, zazdrości (Bożena Mazur-kowa), mądrości (Małgorzata 
        Marcinkowska), użyteczności (Jolanta Kowal), umiaru, pokoju (Natalia Kawałko), 
        przemijania (Roman Dąbrowski, Artur Ziontek) i starości (Agata Seweryn). 
        ------Kolejne kwestie rozpatrywane przez referentów 
        dotyczyły wątków autobiograficznych, dzięki czemu obserwacje związane 
        z utworami poszerzyły wiedzę o zróżnicowanych relacjach zachodzących między 
        poetami tego okresu i stanowiły istotny element w charakterystyce świata 
        literatów (Maciej Parkitny, Przemysława Matuszewska). Nie zabrakło także 
        wystąpień dotyczących dzieł, które są mało znane (Irena Kadulska), pozostają 
        dotąd w rękopisach (Magdalena Bober-Jankowska) i wzbudzają wątpliwości 
        co do autorstwa (Jerzy Snopek). Referaty przedstawione w trakcie pięciodniowych 
        obrad stworzyły niezwykle szeroką, interesującą i różnorodną panoramę 
        twórczości Naruszewicza. 
        ------Pięciodniowe obrady w licznych odsłonach 
        uświadomiły uczestnikom wielostronność pisarskiego dorobku królewskiego 
        poety, tematyczne i gatunkowe bogactwo jego dzieł, różnorodnością stosowanej 
        przez niego polszczyzny. Uczestnicy spotkania zgodzili się z opinią, że 
        Naruszewicz jest poetą "nieoczywistym", a stwierdzenie to otwiera 
        nowe perspektywy badawcze i skłania do odrzucenia utartych, skostniałych 
        formuł odnoszonych do jego utworów. Janowskiemu czytaniu dzieł Naruszewicza 
        towa-rzyszyła atmosfera dyskusji intelektualnej i przyjacielskiej, która 
        umożliwiła wspólny namysł naukowy i przeżywanie tego co wokół. Jak trafnie 
        podsumowała obrady Barbara Wolska był to czas świętej przyjaźni i mądrości, 
        zabaw przyjemnych i pożytecznych.  
      * 
        Czytanie poetów polskiego oświecenia. Adam Stanisław 
        Naruszewicz, wyd. B. Wolska, red. naukowa B. Wolska i B. Mazurkowa, 
        Warszawa 2014, ss. 156, 4 nlb. 
       
      
  | 
      |